Kisalajien testailua

Nyt on sitten kaikki Regionaalilajit tiedossa ja olen ehtinyt testaamaankin jo melkein kaikkia lajeja. Näin painajaisia, että viimeisen päivän eka laji alkoi 130 kilon maastavedoilla ja kun torstaiaamulla heräsin ja kauhunsekaisin tuntein katsoin lajeja olin lopulta helpottunut. Kuudes laji sisälsi toki maastavetoja ja muita “suosikkiliikkeitäni” eli soutua ja wallballeja, mutta mavepaino oli kuitenkin melko pieni eli 55 kiloa. Laji kuulosti muutenkin aika inhottavalta, mutta tavallaan se oli ihan fine, koska pelkäsin paljon pahempaa. Lajissa oli siis aina 50 toistoa eri liikkeitä. Se alkoi soudulla, sitten oli boksin yli hyppyjä, maastavetoja, wallballeja ja rengasdippejä, joiden jälkeen mentiin takaisin samat liikkeet niin, että treeni loppui siis soutuun. Rengasdipit oli oikeastaan mukava lisä lajissa, koska se saattaa hidastaa monia kilpailijoita aika paljon. Toki niissä tulee itsellänikin menemään aikaa, mutta olen kuitenkin niissä vahvemmilla kuin muissa liikkeissä boksihyppyjä lukuunottamatta. Kisojen finaalilaji olikin sitten sprintti, jossa on 64 leukaa ja 8 valakyykkyä 61 kilolla. Tämäkin oli yllättävän “helpon” tuntuinen laji, vaikka valakyykyt tulevat varmasti tuntumaan painavilta leukojen jälkeen. Kaiken kaikkiaan kisojen lajit ovat siis tosi voimistelupainotteisia mikä on yllättävää ja hämmentävää, mutta sopii itselleni periaatteessa ihan hyvin!

Torstaina kokeiltiin aamulla taas vähän käsilläkävelyä. Vedin kerran 36 metriä ja olin edelleen ihan loppu sen jälkeen. Sitten testattiin köysikiipeilylajia. Välisprintit tehtiin juoksemalla kolme kertaa edestakaisin salin poikki, joka pitäisi olla suunnileen sen 60 metriä yhteensä. Tarkoitus oli siis testata hyytyykö köysikiipeilyt ja mitä vauhtia “sprintit” uskaltaa vetää. Hölkkäsin matkan aina kevyesti ja sillä taktiikalla laji tuntui ihan mukavalta. Viimeiset köysikiipeilyt tuntui pikkusen raskaammilta, mutta eivät kuitenkaan pahalta. Aikani oli alle seitsemän minuutin ja uskoisin, että pystyn nipistämään ajasta vielä jonkin verran pois.

Päivän toinen treeni aloitettiin tempauksilla riipusta. Ei varsinaisesti kokeiltu lajiformaattia vaan tehtiin nostoja ja lisättiin painoja pikkuhiljaa. Kokeilin nostoja sekä korkeasta riipusta, että polvelta. Tekniikkani pysyi paremmin kasassa kun tein noston korkeasta riipusta kun sain räjähtävyyteni paremmin käyttöön. Pari kertaa nostin 70 kiloa ja kokeilin loppuun vielä kerran 72,5 kiloa. Nostoja oli niin paljon alla, etten jaksanut enää keskittyä kunnolla viimeiseen nostoon, joten eteenhän se sitten jäi. Ensi viikolla tulee varmaan tehtyä vähän lisää tempauksia riipusta ja sitten voin miettiä tarkemmin mitä painoja lähden kisoissa nostelemaan. Tempausten jälkeen koitettiin vielä event 4 eli 21-15-9-6-3 tiukkoja käsinseisontapunnerruksia, etukyykkyjä ja burpeita. Tässä lajissa kävi juuri niin kuin etukäteen pelkäsin: punnerrukset hyytyi pahasti. Jo eka setti piti pilkkoa pienempiin osiin mitä etukäteen olin suunnitellut. Juutuin pahasti seisoskelemaan seinän eteen 15 ja 9 kierroksilla ja keskenhän se homma sitten jäi aikakaton ollessa 20 minuuttia. En siis tule lajia loppuun asti pääsemään, mutta yritän nyt hioa tekniikkaa vähän paremmaksi jos sitten pääsisin edes vähän pidemmälle. Lisäksi täytyy miettiä tarkasti aikataulutus punnerruksille, etten joudu ottamaan niin paljoa no-reppejä.

Perjantaina kokeiltiin ensin finaalilajia, jossa on siis 64 leukaa ja 8 valakyykkyä. Päätin kokeilla leukoja fiiliksen mukaan ja tein ensin 30 toistoa, sitten pätkin loput toistot viiteen settiin. Sitten puhaltelin hetken ja lähdin tekemään valakyykkyjä. Jo rinnalleveto tuntui raskaalta ja alkuperäinen taktiikkani piti olla se, että levitän käsiä ilmassa samalla kun jerkkaan painon pään päälle. Olkapäät oli kuitenkin niin tiltissä, etten pystynytkään levittämään otetta, joten jouduin tekemään kyykyt liian kapealla otteella liikkuvuuteeni nähden. Kyykyt teki kyllä tosi tiukkaa ja syvyyskin oli aika rajamailla. Täytyy miettiä vielä joku järkevämpi systeemi painon päälle saamiseksi, mutta ongelma on se, etten tykkää tangon siirtämisestä niskaani…

Iltapäivällä kokeiltiin vielä viiskymppiset. Lajissa yllätti se, miten nopeasti aika tuntui kuluvan. Kun väänsin rengasdippejä, tajusin, etten tule todellakaan pääsemään lajia läheskään loppuun asti. Muistettiin toki aikakattokin vähän väärin, mutta siltikään ei tarvitse miettiä viimeistä soutua 🙂 Helpoimmilta lajissa tuntuivat boksin yli hyppelyt, pahimmalta kaikki muu. Tavallaan rengasdipit oli siitä kivoja, että siinä kyllä ehti syke tasaantumaan kun voimat ei sallineet kovin nopeaa etenemistä. Toisaalta siinä pitää ehdottomasti pyrkiä välttämään no-repit eli jos kuluttaa kerrankin voimat siihen, että puristaa viimisillä voimilla toiston ylös niin sen jälkeen on tosi vaikeeta enää saada toistoja kasaan.

Lauantaina olikin sitten kädet ja hartiat aivan loppu ja tein vain palauttavaa kevyttä treeniä. Nyt sunnuntaina oli siis virallinen lepopäivä, mutta tänäänpäs olinkin sitten uimakoulussa! Uinti on aina ollut ehdoton inhokkilajini enkä oikein meinaa pysyä pinnalla millään, mutta tänäänpäs uinkin monta sataa metriä! En nyt lähtisi ehkä uintitaidoillani kauheasti näin kerran jälkeen rehentelemään, mutta oon silti tosi innoissani ja iloinen siitä, että sain nyt vähän kiinni uintitekniikasta. Kyllä se tästä lähtee!

Nyt on siis vajaat pari viikkoa aikaa kisoihin, joten valmistautuminen on kuumimmillaan ja ensi viikolla täytyy alkaa miettimään tarkemmin lajistrategioita. Jännää! Ja siis vaikka regionaalilajit onkin nyt sitten kaikin puolin yllättävän taitopainotteiset niin tavallaan se on ihan siistiä. Vaikka siellä on itselleni pari aika vaikeeta lajia niin toisaalta uskon, että lajit tulee olemaan osalle muustakin porukasta vaikeita. Lisäksi mitään niin radikaalisti vaikeaa lajia kuin viime vuoden mavelaji mulle oli, ei nyt ole ollenkaan, joten sekin on positiivinen juttu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s