Uutta treenisykliä ja kisakarsintaa

Viime viikolla alkoi uusi treenisykli, jossa painotus on mm. enemmän olympianostoissa. Tässä onkin jo vähän meinannut sormet syyhytä kun on tehnyt niin paljon mieli tempoa ja työnnellä, mutta eiköhän siihen “ongelmaan” saada helpotusta tässä syksyn mittaan. Ensiapua sainkin jo viime viikolla kun jokaisena treenipäivänä tehtiin joko tempausta, rinnallevetoa tai työntöä tai ainakin niiden osaharjoitteita. Muutenkin viikko meni aika peruskaavalla. Ma, ti ja pe tein aamulla soutua/juoksua ja iltaisin oly-tekniikkaa ja voimaa, torstaiaamulla oly-tekniikkaa ja illalla maastaveto-ohjelman ja pienen metconin. Lauantaina tein oly-tekniikkaa ja sen jälkeen suoritin karsintatreenin Kings of Wod skaboihin, jotka järjestetään Madridissa syyskuun lopussa.

Tästä olen varmaan jauhanut tuhat kertaa ennenkin, mutta aina kun ohjelmassa on isoja maastavetoja niin olen todella jännittynyt ja vähän kai jopa peloissani, koska selkäongelmien pelko meinaa vaan väkisin hiipiä mieleen… Tein kuitenkin viime torstaina 2 x 130kg, joka on siis isoin paino mitä olen ikinä koittanut nostaa. Ihan hyvin se sieltä kuitenkin nousi eikä selkä räjähtänyt, joten siitä jäi sinänsä hyvä fiilis. Totesin kuitenkin, että kropallani menee tuollaisista nostoista toipumiseen todella kauan, mikä on sinänsä luonnollista kun liikutaan ihan siellä mun maksimeissa. Mulla olisi vielä 2 viikkoa maveohjelmaa jäljellä, mutta teen enää korkeintaan yhden viikon jos sitäkään, täytyy katsoa vähän fiiliksen mukaan. Olin kuitenkin 2 viikkoa ohjelmassa muita perässä ja nyt pitää alkaa keskittyä treeneissä muihin juttuihin kun maksimimaastavetoihin!

Päätin jo kesällä, että haluan osallistua syksyllä ainakin yksiin kisoihin, jotka pidetään jossain päin Eurooppaa. Tsekkailin eri mahdollisuuksia ja kun bongasin Madridissa järjestettävät Kings of Wod kisat niin päätin, että sinne mennään! Odotukset siitä, että kunto olisi parhaimmillaan syyskuun lopussa, eivät ole isot, mutta enemmänkin kisa tulee olemaan hyvä välietappi kohti ensi vuoden tavoitteita. Loppusyksystä voisi ehkä osallistua vielä johonkin toisiinkin skaboihin, mutta minne, sitä en ole vielä päättänyt.

Näihin Madridin kisoihin on kahden viikon pituiset karsinnat, jotka alkoivat viime viikolla kaksiosaisella wodilla. Fiilis kyllä vähän latistui kun näin karsintalajit, koska ne vaikuttivat jokseenkin tylsiltä. Ja jos karsintalajit ovat tylsiä niin mitä itse kisoissa onkaan luvassa? No, täytyy vaan uskoa, että itse kisalajit ovat sitten vähän laadukkaampia! Karsintalajin ykkösosassa piti tehdä 3 minuuttia kyykkyjä. Painon sai valita itse ja siitä sitten laskettiin kokonaiskilomäärä (toistot x paino). Sitten oli minuutin tauko, jonka jälkeen tehtiin 3 minuuttia bar-over burpeita. Jee, tosi jännää!! 😉

Pähkäilin kyykkypainoa (50, 55 vai 60kg) vielä lauantaina kun ensin tein tempauksen tekniikkaharjoitteet ja päätin sitten juuri ennen karsintasuoritusta, että teen kyykyt 50 kilolla. Paino oli siis kevyt ja toistoja piti takoa kovaa tahtia. Tein ekalla minuutilla 30 toistoa ja sitten kyykkäilin tasaisesti kaksi vikaa minsaa eli 20 ja 21, yhteensä tein siis 71 toistoa. Torstain maastavedot alkoi tuntumaan selkälihaksissa ensimmäisen minuutin jälkeen ja muutenkin oli tosi väsynyt olo, mutta ihan hyvin se mielestäni kuitenkin meni. Käytin kyykyissä vähän enemmän myös etureisiä kun takareidet tuntuivat väsyneiltä. Burpeissa ei kyllä huvittanut yhtään ja mielessä pyöri perusmantra “ei tässä oo mitään järkee”. Toisaalta yritin miettiä, että 3 minuuttia se vain on ja ei siinä mitään ihmeellistä tulosta tarvinnut tehdä kunhan pysyi koko ajan liikkeessä. Tein lopulta 54 toistoa.

Karsintatreenistä tuli etureidet niin kipeiksi, että olin varma ettei maanantain treeneistä tulisi vielä mitään. Tarkoituksena oli ottaa muutamia tempaus – ja työntökakkosia ja fiiliksen mukaan muutama raskaampi ykkönen. Lisäksi ohjelmassa oli peruskyykkäilyt. Etukäteen veikkailin, etten tule kovin isoja painoja nostelemaan, mutta kuinkas kävikään. Tempaukset tuntui ihan hiton helpoilta ja 70 kiloa nousi kevyemmin kuin ikinä.  Päätin kokeilla uutta ennätystä eli 77 kiloa. Ei se kaukana ollut, muttei noussut kuitenkaan tällä kerralla. Tämän jälkeen oli vuorossa rinnallevedot ja työnnöt. Taas olin varma, etten jaksaisi nostaa kuin maksimissaan 80 kiloa, mutta taas tuntui niin helpolta, että nostin 90 kiloa ja 92,5 kiloakin oli lähellä. Siinä työnnön lähtö oli vähän laiska, joten homma kosahti siihen. Yllättäen myös kyykyt tuntuivat lopulta tosi helpoilta, joten treenit menivät kyllä täysin yli odotusten. Lisäksi jäi hirveä nälkä päästä tempaamaan lisää, koska tuntuu, että eväät ennätyksen parantamiseen on nyt erittäin hyvät!

Nyt loppuviikosta on ohjelmassa perustreenien lisäksi ainakin Kings of Wodin toinen karsintatreeni ja lauantaina pitäisi osallistua Hesassa Tough Viking juoksukisaan,  johon lähdetään edustamaan meidän salia Box Battlesta tutulla RCFT Barbenders joukueella. Kisasta tulee varmasti hauska kun juoksun lisäksi radalla pitää suorittaa 16 erilaista estettä.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s