Myötätuulta – ja vähän vastaistakin

Viikkoon mahtui niin hyviä kuin huonojakin hetkiä. Maanantaina heräsin aamulla siihen, että vasen lapa oli mennyt johonkin totaalijumitukseen ja vartalon kiertoliike ja syväänhengittäminen oli tosi kivuliasta. Maanantai menikin siis lähinnä mobbaillessa kun vielä tiistaina oli tarkoitus tehdä eka tiimikisawodi Premier Fitness Leagueen, joka on siis online-kilpailu, johon meidän sali osallistuu monella joukkueella. Siinä kisataan kolmen hengen tiimeissä niin, että kaikki tiimin jäsenet ovat joko naisia tai miehiä. Meidän tiimiin eli RCFT Powerpuff Girlsiin kuuluu lisäkseni molemmat Emput.

Eka laji oli tälläinen:
21-18-15-12-9-6-3
Thruster 30kg
Pullup
Box over Burpee
Toistot sai jakaa haluamallaan tavalla niin, että kerrallaan yksi tiimin jäsen sai tehdä toistoja. Suunnitelman mukaan Leppäsen oli tarkoitus tehdä eniten thrustereita, mun leukoja ja sitten box over burpeita tehtiin osittain vuorotellen jonossa ja sitten pikku-Emppu teki kierrosten lopussa enemmän toistoja. Mun lapa oli paremmantuntuinen tiistaina ja lopulta se ei vaikuttanut suoritukseeni onneksi mitenkään. Leuat tuntui ihan älyttömän kevyiltä ja pystyin tekemään niitä myös niin nopeasti, että tein lopulta kaikki muut toistot paitsi ekassa setissä vaan 15. Meidän loppuaika oli 7:37 ja otettiin lajivoitto 40 sekunnin turvin.

Myös selkä tuntui heti viikon alussa niin hyvältä, että uskalsin jo tiistai-illalla tehdä vähän kyykkyjä ja torstaina päätin myös tehdä metconina olleen tämän vuoden Regionaalien neloslajin, joka siis jäi Regionaaleista hyvin mieleen kun olin kuumassa erässä ja tiukat kässäripunnerrukset oli mulle sen verran hankalia, että tein treeniä yksin lähes 5 minsaa sen jälkeen kun kaikki muut oli jo valmiita. Sain silloin treenin kuitenkin valmiiksi ajassa 19:25 mikä oli itselle yllätys, koska treeneissä en ollut päässyt sitä loppuun saakka. Treeni meni siis näin:
21-15-9-6-3
Strict Handstand Pushup
Front Squat 57,5kg
Bar over Burpee
Nyt kässäripunnerrukset sujui huomattavasti paremmin ja myös etukyykyt tuntui kevyiltä, joten paransin Regionaaliaikaani lähes 3,5 minsaa aikaan 16:01. Olin tosi tyytyväinen tähän ja kun selkäkään ei oikutellut kyykyissä!

Perjantain treeneissä harjoiteltiin liiketehokkuutta OTM-treenillä, jossa tehtiin power clean & jerkkejä tähän tyyliin:
4 min: 5 reps @ 35 kg
4 min: 4 reps @ 45 kg
4 min: 3 reps @ 55 kg
Sain liikkeet tehtyä mielestäni melko nopeasti ja tehokkaasti, joten tää oli erittäin hyvä treeni. Testasin lisäksi tänään eli sunnuntaina pidettyjen Greenhorm Challenge -salikisojen kakkoslajin eli “Strenght Buster”:n, jossa oli 8-6-4-2 thrusteria ja bar over burpeita. Thruster-painot nousi toistojen vähentyessä 30kg-40kg-45kg-50kg. Tarkoitus oli testata olivatko painot sopivat ja mikä olisi sopiva aikakatto. Tein treenin leppoisasti ja aikaa meni vajaa 3,5 minsaa. Uskoin, että aikakatoksi suunniteltu 6 minsaa olisi hyvä ja että painot olisivat hyvät myös.

clean1

thruster

Lauantaina tein ensin voimatreeninä tiukkoja rengasdippejä, punnerruksia ja tiukkoja leukoja kiertävästi niin että toistot oli ekalla kiekalla 10 ja väheni siitä sitten aina yhdellä niin, että vikalla kierroksella oli siis enää yksi toisto. Kuutoskiekan kohdalla alkoi dipit tuntua painavilta ja myös punnerrukset heti siihen perään teki vähän tiukkaa. Piti vähän lisätä taukojen pituutta ja sain homman kunnialla pakettiin. Tämän jälkeen tein vielä 20 minsan amrapin, jossa oli 10 wallballia, 20 tuplaa ja 10 toes to baria. Treeni oli tosi hyvä, mutta selässä alkoi tuntua huonolta jo alkukierroksilla. Mietin koko ajan, että kannattaisi varmaan lopettaa kesken, mutta jotenkin en vaan pystynyt. On tosi vaikeaa lopettaa kesken treeni, jonka on aloittanut! No, tein treenin loppuun ja selkä tuntui tosi huonolta. Mobbailin varmaan tunnin sen jälkeen ja illalla vielä lisää. Kun heräsin sunnuntaina niin selkä tuntuikin onneksi taas paremmalta.

dippi

Sunnuntaihan vierähti aika pitkälti myös salilla Greenhorn Challenge kisojen parissa. Kisat oli suunnattu siis salimme innokkaille treenaajille, jotka eivät (ainakaan vielä) ole olleet mukana missään isommissa kisoissa. Mukana oli 21 miestä ja 18 naista ja lajeja oli 3 plus finaali, johon pääsi 6 parasta kisaajaa. Kisat sujui mielestäni tosi hyvin. Jengi teki hienoja suorituksia ja salissa oli hyvä ja kannustava ilmapiiri. Erittäin ylpeänä sai katsella porukan tekemistä ja näin valmentajan näkökulmasta mieltä lämmittää tietysti erityisesti se, että jengi pystyy pitämään tekniikat kasassa tiukallakin hetkellä. Positiivista oli hyvien kisojen lisäksi myös se, että vaikka päivä oli itsellekin fyysisesti rankka niin selässä ei alkanut tuntua silti huonolta 🙂

Pienenä loppuhehkutuksena voisin tällä kertaa mainostaa sellaista viime aikoina miettimääni seikkaa kun treenikengät. Ennen tein kaikki painonnostotreenit ja tosi usein metconeja painonnostokengillä. Eli aina kun treenissä oli jotain kyykkäävää niin mun oli pakko saada painonnostokengät jalkaan kun tuntui, ettei kyykyistä tulisi huonon liikkuvuuden takia muuten mitään. En oikeastaan edes osaa sanoa, koska aloin tekemään enemmän treenejä nanoilla, mutta pikkuhiljaa ollaan päästy pisteeseen, jossa metconeissa on lähes aina jalassa nanot ja nostotreeneissäkin teen nanoilla ainakin raakanostot. Tietysti kyykkyyntehtävät maksiminostot teen tottakai painonnostokengillä ja peruskyykytkin yleensä. Toki nyt on tullut tehtyä myös ihan takakyykkyjäkin nanoilla, eikä sekään tuntunut mitenkään “pahalta”.  Eli jos jopa Saara “en pysty ikinä tekemään kunnon kyykkyä kun mun nilkka on niin jäykkä” Laaksonen pystyy kehittämään liikkuvuuden näinkin hyväksi (ei siis missään nimessä ole lähelläkään loistoluokkaa) niin kyllä pystyy aika moni muukin! 😀

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s