Joulun viettoa ja recap vikasta ww-karsintalajista

Winter War karsinnat loppuivat viime viikon lopulla ja viimeinen karsintalaji olikin melkoinen yllätys. Olin jo varma, että voimaa vaativaa treeniä ei enää tulisi ja yhden taitoelementin lajin puolikaskin oli todella yllättävä valinta. Kolmas karsintalaji oli käytännössä etukyykyn kolmosmaksimin hakua siten, että nostot suoritettiin 90 sekunnin välein ja edettiin suurin osa ajasta 2,5 kilon välein. Nostoja tuli siis paljon ja lajin kesto riippui siitä, miten pitkään pystyi hyväksyttyjä suorituksia tekemään. Epäonnistuneen suorituksen jälkeen oli mahdollisuus tehdä tie breakkina maastavetoja loppuaika 90 sekunnin jaksosta. Tämän jälkeen oli 2 minuuttia lepoa ja sitten oli kolme minuuttia aikaa seisoa käsillään 1mx1m neliön sisällä. Yrityksiä oli 5 ja kaikki suoritukset laskettiin yhteen.

Laji ei siis aiheuttanut meikäläisessa mitään hurraa huutoja. Käsinseisontojen kellotuskin oli aika kyseenalaista kun ohjeistuskin oli jäänyt vähän vajaavaiseksi. Ja siis omasta näkökulmastahan asialla ei ollut mitään väliä, koska käsinseisonta on mulle ihan pala kakkua, mutta mietin lähinnä niitä, jotka seisoo muutamia sekunteja. Siinä tuomarin kellotusmenetelmällä lienee olevan melko paljon merkitystä. Positiivista oli, että olin viime viikkojen aikana tajunnut, että mun jumitusongelmien ydin olikin takareiden ja pakaran kiinnityskohdassa eikä selässä. Ongelma juonsi juurensa kesän Box Battleen, jonka sprinttilajissa sain jonkun pikkuvaivan takareiteen ja se on siitä asti vaivannut vähän, muttei kuitenkaan niin paljoa, että olisi varsinaisesti vaikuttanut mun treenaamiseen. Takareisi on tuntunut välillä tosi kireältä ja ilmeisesti se oli pikkuhiljaa vetänyt pakaran ja lopulta myös alaselän totaaliseen jumitukseen. Kun tajusin tän kuvion niin sen jälkeen oon sitten käynyt hoidattamassa ongelma-alueita niin Nepin hieronnassa kuin osteopaatillakin. Vikan karsintaviikon alkaessa oltiin päästy jo tilanteeseen, jossa selkä oli täysin kivuton. Tietysti vähän jännitti miten lihakset reagoi kun yhtäkkiä tulee kyykkyjä enemmän kun pariin kuukauteen yhteensä.

Tällä kertaa en tehnytkään karsintaa heti pois alta, vaan halusin ensin tarkkailla pari päivää, minkälaisia tuloksia mimmit suunnilleen kyykkää. Suunnitelmana oli siis nostaa joku keskitason paino ja lopettaa siihen. Enkä todellakaan aikonut tehdä yhtään maastavetoa 😀 Tein lajin lopulta lauantaina ja päätin, että lopetan viimeistään 90 kilon jälkeen. Jännitystä ei tuonut pelkästään se, miten selkä kyykkyihin reagoisi vaan myös se, jaksanko ylipäätään nostella mitään pitkän tauon jälkeen. Kyykyt ei lopulta tuntuneet painavilta, mutta vähän kyllä alkoi etureidet olla makaroonia jo 70 kilon paikkeilla. Ajatuksena oli muutenkin käyttää enemmän etureisiä kyykkyihin, ettei takareiteen tulisi niin paljoa rasitusta.

Selässä ei ollut lopulta mitään tuntemuksia ja lopetin hyvillä mielin 90 kilon kyykkyjen jälkeen. Käsinseisonta on mulle ihan hyvä laji, sen tiesin jo etukäteen. Lopulta sekunnit jakautuivat näin: 70s – 26s – 17s – 13s 13s = 139s. Ekan pitkän seisoskelun jälkeen ei tuntunut enää kivalta ja yritin vaan mennä mahdollisimman lyhyillä tauoilla ylös uudelleen. Käsinseisonnan jälkeen tuntui kyllä paljon enemmän selässä kuin kyykkyjen, mutta se paha olo ei onneksi kauaa kestänyt! Olin lopulta kyykyssä noin kymmenes ja kässärissä toinen ja myös koko lajin sijoitukseksi tuli täten kakkonen. Oon yrittänyt ladata videota kolmoslajista monena eri päivänä ja pienempinä osina, mutta jostain syystä mun kännykkä lopettaa lataamisen kesken joka kerta. Eli videota ei siis taida tulla, mutta toisaalta, suurin osa videosta oli joka tapauksessa seisoskelua.

Selkä ei ottanut kyykyistä nokkiinsa lopulta ollenkaan, takareidessä nyt on ollut edelleen pieniä tuntemuksia, mutta eteenpäin on menty kuitenkin koko ajan. Nyt jouluviikolla meillä on meneillään kevyempi viikko ja alkuviikon keskityinkin lähes kokonaan takareiden hoitoon. Maanantaina tein kevyen jumpan, mutta tiistaina oli lepoa ja hierontaa, keskiviikkona totaalilepoa. Joulupäivänä tehtiin Aleksin kanssa tunnin jumppasetti, joka sopi kuitenkin hyvin kevyen viikon treeniksi kun syke ei juuri päälle 150 noussut. Tänään on siis Tapaninpäivä ja myös tänään kävin vähän jumppailemassa. Tässä joulun aikana on tullut kuitenkin lepäiltyä ja syötyä hyvin, joten kevyt jumppa oli ihan hyvää vaihtelua hengailulle 😀

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s