Kisaraportti – Meridian Regionals

Kauden pääkisa on nyt siis takanapäin ja hommahan ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Muut lajit menivät toki sinnepäin, mutta finaalilajista tuli mulle niin totaalinen pannukakku, että se jätti suoriksisanottuna aika paskat fiilikset koko kisoista. Etukäteenhän hehkutin, että finaalilaji oli suosikkini ja suorastaan odotin sitä innolla ja nyt en pystynyt edes katsomaan lajia videolta jälkikäteen. Se, että tein 13 muscleuppia kuudessa minuutissa tuntuu vaan niin käsittömältä jutulta, että meinaa tulla oksennus pelkästä ajatuksesta. Okei, mun ylimmät vatsalihakset meni johonkin ihme kramppitilaan ja nopea ja repivä venytysliike teki käännösvaiheesta tosi vaikean ja kivuliaan, mutta silti en tajua. Aina olen pystynyt suoriutumaan edes jotenkin, vaikka olisi ollut pää melkein kainalossa. Ruotsin kisoissa vajaat pari vuotta sitten pystyin tekemään thrustereita ja etukyykkyjä 50 kilolla, vaikka sain edeltävässä lajissa puujalan enkä pystynyt edes kävelemään kunnolla. Voitin aikoinaan suomen mestaruuden seiväshypyssä vaikka niskani meni superkramppiin jo verryttelyhypyissä ja pienikin liike oli tuskaista. Noissa tilanteissa pystyin kuitenkin suoriutumaan kivusta huolimatta ja nyt en. Jottei tämä koko postaus nyt menisi ihan itkuvirreksi niin koitan nyt käydä kaikki lajit läpi pikaisesti.

Kisat alkoivat “Randylla” eli 75 tempauksella 25 kilolla. Etukäteen ajateltuna en ole vahvimmillani tämän tyyppisissä treeneissä, mutta mielestäni onnistuin lajissa hyvin. Treeneissä tein lajin ilman alun ja lopun juoksuosia ajassa 3:18 ja kisoissa 3:26, joten käytännössä aika oli melko lailla sama. Sijoitus oli tässä lajissa 21. Perjantain toinen laji oli “Tommy V” eli 21-15-9 thrusteria 34 kilolla ja väleissä 12-9-6 köysikiipeilyä. Laji oli enimmäkseen kiinni köysikiipeilystä ja niiden järkevästä jaksottamisesta. Kun testasin lajia treeneissä tein ekan setin köysikiipeilyt 20 sekunnin välein, toiset 25 sekunnin välein ja vikat 20 sekunnin välein. Aika treeneissä oli silloin 12:12 ja tuntui ihan hyvältä, joten ajattelin, että pystyisin ehkä pikkusen kiristämään toisen setin köysikiipeilyistä. Alku sujui hyvin, mutta jossain kohtaa en meinannut saada jalkoja kunnolla lukittua ja menetin vähän turhaan voimia ja jouduin pidentämään paussia. Yhden kerran jalat jotenkin lipesivät ja käytännössä liu’uin alas köyttä pitkin ilman varsinaista kontrollia. Siinä meni voimat ja sormi ja kämmen vähän paloivat. Tuomari onneksi hyväksyi toiston. Loppuaika painui 13:38 ja sijoitus oli 21. Tähän lajiin en ollut täysin tyytyväinen, mutta ei se nyt huonostikaan mennyt. Viime vuonnahan regionaaleissa oli köysikiipeilyjä ilman jalkoja ja ne olisi kyllä olleet mulle vahvempia kuin suuri määrä näitä normaaleja köysikiipeilyjä.

Toinen kisapäivä alkoi pitkällä chipperillä. Alkuun mailin juoksu TrueForm-juoksumatolla, sitten 50 valakyykkyä 43kg, 100 GHD-vatsaa, 150 tuplanaruhyppyä, 50 sumo deadlift hi-pullia 43kg ja loppuun olisi vielä 100 boksin yli hyppyä mikäli aika, jota oli 26 minuuttia ei loppuisi kesken. Laji siis alkoi mailin juoksulla, joka suoritettiin moottoroimattomalla juoksumatolla. En ollut päässyt testaamaan laitetta etukäteen, mutta olin kuullut kauhutarinoita siitä, kuinka brutaalista laitteesta oli kyse. Päätin sitten juosta rauhallisesti, etten olisi ihan loppu heti juoksun jälkeen. Juoksin lopulta vähän liiankin rauhallisesti, mutta toisaalta valakyykyt oli ainakin helppo tiputella menemään sen jälkeen. Tein toistot 25 ja 25 ilman tangon pudottelua. GHD-vatsathan olikin jo etukäteen vähän jännittävä liike mulle. Olen tosiaan liikettä vähän vältellyt sen jälkeen kun aikoinani totesin, ettei selkäni oikein tykkää hyvää niistä. Nyt ennen kisoja yritin pikkuhiljaa totutella liikkeeseen niin, että tein niitä noin 3 kertaa viikossa nousevalla toistomäärällä. Vatsalihakset eivät kertaakaan tulleet oikeastaan ollenkaan kipeiksi treeneissä, ei edes silloin kun tein koko lajin läpi treeneissä. Silloin mulla kyllä meni varmaan 10 minsaa GHD-vatsoihin, mutta jouduin pitämään silloin pitkiä taukoja etureisihapotuksen takia. Kisoissa selvisin vatsoista noin 6,5 minuutissa eli huomattavasti paremmin kuin treeneissä. Vatsojen jälkeen tuplissa meinasi mennä hermot kun tuomari sekoili laskuissa eikä muutenkaan ilmeisesti osannut laskea. Ekan 75 toiston kohdassa jouduin hyppimään varmaan 90 toistoa ennen kuin tuomarin mielestä oli 75 toistoa kasassa. Pienen vitutuksen saattelemana tästäkin selvittiin eteenpäin ja sain kasaan vielä 23 sumodeadlift hipullia. Tavallaan en voinut olla tähän lajiin pettynyt, koska en päässyt treeneissä edes näin pitkälle.

Lauantain toinen ja kolmas laji suoritettiin lähestulkoon peräkkäin. Ensin oli 3 minsaa aikaa kävellä 76 metriä käsillä. Sitten oli 100 sekunnin tauko, jonka jälkeen oli kaksi tempausyritystä (välissä 80 sekan tauko). Mulla kävi sinänsä huono tuuri, että jouduin tekemään tempauksen toisena eli tämä lajihan oli sinänsä vähän epäreilu, että toisilla kilpailijoilla oli huomattavasti lyhyempi palautusaika käsilläkävelyn jälkeen kuin viimeisinä nostovuorossa olleilla. Käsilläkävely meni odotetusti hyvin. 76 metriä on tosin vähän turhan pitkä matka ainakin mun olkapäille. Loppumatkasta sai kyllä taistella, ettei kädet pettäneet alta ja sitten vielä mun tuomari pisti mut kävelemään vikan pätkän uusiksi, vaikka meille oli sanottu lajibriiffissä, että mikäli kädet vaan menee viivan yli ennen kuin romahtaa alas niin sen pitäisi riittää. Tiedän, että pääsin rajan yli ennen romahdusta, mutta eipä kelvannut. Tässä oli kuitenkin niin nopea siirtymäaika tempauksiin, etten tajunnut tässä kohtaa mitään alkaa protestoimaan ja toisaalta, en menettänyt siinä kuin yhden sijoituksen ja olin lajissa siis 7.

Käsilläkävelyn jälkeen piti juosta tangolle ja alkaa lastaamaan siihen oma nostopaino. Backstagella tehdyt lämmittelynostot sujui hyvin ja tein siellä vikan noston kevyesti 160 paunalla. Olin päättänyt lastata tankoon 157 paunaa. Olin kokeillut tämän lajiyhdistelmän treeneissä useamman kerran ja kertaakaan en ollut onnistunut ensimmäisessä nostossa. Mun kädet oli yksinkertaisesti niin loppu käsilläkävelystä, että nostot oli vaan aina jäänyt tosi veltoiksi. Toisessa nostossa olin kyllä joka kerta onnistunut. Samalla kaavalla mentiin myös nyt. Eka nosto ei tullut vaan kädet olivat ihan makaroonia ja tanko tuli mun niskaan. Onneksi sukelsin samalla pois alta, joten en loukannut tilanteessa mitenkään. Toisessa nostossa jännitti aivan mielettömästi ja melkein kiskaisin tankoa vähän liikaa ja se meinasi mennä yli. Lisäksi mun toinen käsi oli edelleen aika vetelä, mutta jotenkin mä sain tangon pidettyä pään päällä ja nosto onnistui. Tässä lajissa sijoitus oli 17 ja nämä kaksi vikaa lajia nosti mut kahden päivän jälkeen muistaakseni sijalle 19.

Valittelin jo lauantai-iltana outoa kipua vatsanalueella, mutta en nyt edelleenkään osaa sanoa mistä oli kyse. Joka tapauksessa heti sunnuntaiaamuna huomasin, että rintalastan ja ylimpien kylkiluiden alta tuntui oudolta ja kipeältä. Kierin sängystä alas ja kyllä siinä nyt heti osasi päätellä, että GHD-vatsat näköjään tällä kertaa tuntuu vatsassa ja pahasti. Tietysti peruslihaskipuja tuppaa aina tulemaan tälläisten rankkojen kisojen tiimellyksessä, joten ajattelin, että kyllä se siittä helpottaa kun lämmittelee ja kisat alkaa. Päivän eka laji oli etukäteen ajateltuna mulle haastavin. Käsinseisontapunnerruksia on kyllä painettu, mutta vieläkään en ole niissä hyvä. Olkapäät tahtoo mennä niistä sen verran tukkoon, etten pysty niitä tekemään kovin usein tai muuten niissä tulee vain takapakkia. Nyt vikana päivänä ei kuitenkaan ollut olkapäät ihan freessinä, joten taktiikkana oli vetää punnerrukset yksi kerrallaan ja välttää no-repit. Vatsa kyllä tuntui pahalta ihan joka liikkeessä soudusta lähtien, mutta ei se mielestäni vaikuttanut suoritukseeni. Sain tässä tasan 3 kierrosta kasaan. Toivoin, että olisin saanut neloskiekalta toistoja kasaan, mutta ihan sinne en päässyt.

Noniin, sitten oli jäljellä enää finaalilaji, jota olin odottanut innolla… Jännäsin vähän etukäteen, että pystyisinköhän nostamaan viimeisiä rinnallevetopainoja kun vatsa tuntui niin kipeältä, mutta lämppänostot sujui kivuista huolimatta hyvin. Lajissa oli siis ensin 15 muscleuppia ja perään 5 riveä nousevilla painoilla. Treeneissä tein homman läpi ajassa 2:37 ja muscleuppeihin meni silloin hitusen yli 1,5 minsaa. Jaoin muscleupit silloin 8-3-2-1-2 ja samantyyppisellä kaavalla oli tarkoitus lähteä liikkeelle nytkin. Kun kävin kokeilemassa muscleuppeja lämmittelyssä niin tajusin, että suunnitelmaa oli muutettava. Totesin, että pystyn ihan maksimissaan tekemään 3 toistoa putkeen, koska vatsa tuntui siltä, että se repeää käännösvaiheessa tai viimeistään silloin kun piti muuttaa suuntaa dippiasennosta ylös. 5 kertaa 3 toistoa ei olisi niin paha. Kun treeni alkoi tein ekat 3 toistoa ja pienen paussin jälkeen piti sitten tehdä seuraavat, mutta en tehnytkään kun yhden. En vaan pystynyt. Ja kohta en pystynyt tekemään edes sitä yhtä. Fiilis oli tässä kohtaa tosi sekava. Tavallaan teki mieli vaan lähteä menemään, vitutti, tuntui ihan käsittämättömältä, että mä rimpuilen siellä niin kuin en osaisi koko hemmetin liikettä. Niin epätodellista ja ahdistavaa.

Putosin lopulta sijalle 25, johon en ollut tyytyväinen. Viime vuodesta tultiin 10 sijaa alaspäin. Tosin, tiesin jo etukäteen, ettei lajit natsanneet tänä vuonna niin hyvin kuin viime vuonna, mutta tavoitteena oli kuitenkin ehdottomasti olla top 20 sakissa, jossa olisin varmaan ollutkin jos vika laji ei olisi mennyt niin reisille. Toisaalta, tänä vuonna menestyin Openeissa paremmin kuin koskaan aiemmin ja se oli silloin todella suuri yllätys mulle vaikean syksyn ja alkuvuoden jälkeen. Noiden vaikeuksien takia en myöskään ollut niin hyvässä iskussa nyt kuin olisin halunnut. Nyt lepäilen hetken, koitan saada vatsan kuntoon ja katsotaan sitten mitä seuraavaksi!

Advertisements

One response to “Kisaraportti – Meridian Regionals

  1. stefaniehagelstam

    Kiitos kiinnostavasta raporista! Olin kattomassa 🙂 Toivottavasti oot palautunut! Tsemppiä tuleviin juttuihin 🙂

    x Steffi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s