Kisailua ja karsintaa

Viime viikkojen treenailut on sujuneet tosi hyvin ja vihdoinkin näyttäisi olevan valoa tunnelissa myös mun selän suhteen! Olen siis käynyt nyt Bliss -klinikalla kiropraktikon hoidettavana parin kuukauden ajan ja edellisviikolla oli ensimmäistä kertaa päivä, jolloin mun selässä ei ollut mitään pahoja tuntemuksia. Sitä ilon ja onnen tunnetta mikä mulla oli tuona perjantaipäivänä on vaikea kuvailla! Loistavan fiiliksen siivittämänä mulle tuli sellainen olo, että nyt mä tempaan sen 80 kiloa, joka on ollut mielessä usein, mutta jota en ikinä ollut edes kokeillut selkäongelmien vuoksi. Nostot tuntui kulkevan hyvin ja lopulta tempaisinkin sen 80 kiloa heti ekalla yrityksellä. Nosto jäi kyllä vähän eteen, mutta pidin sen ylhäällä väkisin. Ai että, olin niin onnellinen ja täpinöissä noston jälkeen, etten pystynyt edes nukkumaan seuraavana yönä. Mietin, että mitä jos seuraavana päivänä herään ja selkä on taas kipeä?!

Selkä pysyi kuitenkin hyvässä kuosissa ja viime tiistaina uskalsin takakyykyissä tehdä jo vikan kolmosen 115 kilolla. Viime viikolla oli muutenkin kaikenlaista toimintaa kun Winter War karsinnat pyörähti käyntiin tiistai-illan lajijulkistuksella ja lauantaina oli tarkoitus osallistua elämäni ensimmäisiin painonnostokisoihin. Tein Winter War karsinnan pois alta heti keskiviikkona. Laji oli kaksi osainen ja meni näin:

8 min AMRAP
10 Thruster 35kg
10 Thruster 40kg
10 Thruster 45kg
10 Thruster 50kg
10 Thruster 55kg
10 Thruster 60kg

Rest 2 minutes

4 min AMRAP
1 Chest to bar
1 Toes to bar

Lajit olivat melkein samat kuin vuoden 2013 karsinnoissa, mutta thrustereissa painot lähti 5kg ylempää ja chest to barien tilalla oli vuonna 2013 normaaleja leukoja. Mun selkä tuntui taas tosi hyvältä keskiviikkona, joten kun testailin lämmittelyssä thrustereita 70 kiloon asti ilman vyötä ja tuntui tosi kevyeltä niin sain jonkun päähänpiston, että en mä mitään vyötä edes tarvitse… Lisäksi halusin testata sellaista taktiikkaa, että lähden tekemään thrustereita mahdollisimman paljon putkeen alussa ja katson kuinka lopussa käy, ja eihän siinä hyvin käynyt 😀 Tämä ilman vyötä ja täysillä taktiikka oli taas tyhmintä mitä oon vähään aikaan keksinyt, mutta onneksi ei kuitenkaan käynyt pahemmin. Tein kolme ekaa kympin settiä thrustereita putkeen, neljäs taisi olla 5-5, viides 4-2-2-1-1 ja viimeinen setti erittäin hitaita ykkösiä. Vikoissa thrustereissa oli sellainen olo, että mun selkä katkeaa kohta, tuli sellainen ilkeä pistävä tunne keskelle selkää. Manasin mielessä miksi en voinut hakea sitä vyötä! Mun tulos oli lopulta 58 thrusteria ja väliaika 50 toiston jälkeen oli 5:20 eli aikaa vikoihin 8 thrusteriin meni 3,5 minsaa!

Toisessa osassa oli siis vuorotellen chest to bar leukoja ja toes to bareja neljän minuutin ajan. Aikaa oli siis todella paljon, joten lähdin heti alussa tekemään lyhyitä sarjoja. Silti jo puolessa välissä mun forkut oli ihan tulessa ja kun treeni oli ohi niin forkut oli ihan turvoksissa. Sain kasaan 67  toistoa. Ajattelin, ettei mun suoritukset olleet kovin kummosia, mutta että kyllä mä varmaan noillakin esityksillä olisin 20 sakissa. Olin oikeasti tosi yllättynyt kun katsoin muiden tuloksia leaderboardilla ja mulla on ainakin toistaiseksi paras tulos thrusterilajissa (en tiedä jos leaderboardilta puuttuu vielä jotain tuloksia).

Torstaiaamuna mun selässä pisti edelleen ja etureidet oli ihan jumissa. Aloin epäilemään osallistumistani lauantain kisoihin, en uskaltaisi ainakaan vetää rinnalle mitään isoja painoja jos selkä ei tunnu hyvältä. Mobbailujen jälkeen illalla selkä vaikuttikin taas ihan hyvältä ja kokeilin muutamia rinnallevetoja ja työntöjä. Tein pari toistoa 85 kilolla, joka on isoin paino minkä olen vetänyt rinnalle sitten Helsinki Showdownin karsintojen, ja se tuntui yllättävän kevyelle. Perjantaina kävin vielä kiropraktikolla ja lauantaiaamuna selkä oli taas täysin oireeton.

Painnonostokisat oli onneksi niinkin lähellä kuin meidän salin viereisessä rakennuksessa. Käytiin ensin puntarilla, jossa mun paino oli 63,7 kiloa ja sitten tultiin vielä salille juomaan aamukahvia ja vähän mobbailemaan. Kisat oli jännittävä, mutta ihan hauska kokemus. Aloitin tempauksen 72 kilosta, joka nousi hyvin. Seuraavaksi koitin 77 kilosta, mutta jotenkin vähän hätäilin enkä saanut pidettyä tankoa ylhäällä. Mun toinen kyynärpää vähän vääntyi nostossa ja on nyt edelleenkin vähän arka. Vikalla yrityksellä sain 77 kiloa nostettua. Vähän jäi harmittamaan, etten päässyt kokeilemaan yli 80 kilon nostoa. Nostot ei ollut ihan parhaita mahdollisia vaan olin koko ajan vähän hätähousu.

Työnnöt aloitin 86 kilosta. Kyynärpää vähän sattui ja pikkuisen jännitin, että pettääkö käsi alta, mutta ei pettänyt. Kaikki työnnöt onnistui eli toisessa nostossa 90kg ja vikassa 93kg. Kaikki rinnallevedot oli teknisesti surkeita ja kaksi ekaa työntöäkin oli ihan kummallisia. Viimeinen työntö oli onneksi sinnepäin. Yhteistuloksena oli siis 170 kg, joka oli mun mielestä ihan kohtuullinen aloitus painonnostajana. Tein ilmeisesti myös rajan SM-kisoihin eli ensi vuoden helmikuussa voisin mennä siis sinnekin jos haluan. Katsotaan!

 

Leave a Reply

